Deel 44: Broken heart




Levend verlies
Gebroken hart
Mijn levenstrein die keihard tot stilstand is gekomen om vervolgens op een sukkeldrafje is afgeslagen naar een ander spoor
Verlies van mijn gezondheid
Verlies van mijn baan
Verlies van mijn oude vertrouwde sociale omgeving waar ik in rondtrok
Verlies van mijn dromen 
Verlies van een stuk mam zijn voor de meiden

Het is mijn OLIFANT in de kamer. 24/7 staat hij er en hij gaat overal met mij mee naartoe. 

Het is wat veel, al dat verlies. Daarom ook dat ik af en toe een coach mag spreken die me wat meehelpt in al deze dingen. Samen praten we er over en helpt ze mij met helicopterview om alles op een rij te zetten van wat er nou eigenlijk gebeurd. Klopt het wel wat ik ervaar en is het wijs om het op die of die manier aan te vliegen. 

Zij vertelde mij ook over het keramieken hart wat je kunt kopen. Deze sla je symbolisch kapot en lijm je ook weer symbolisch aan elkaar. Ik vind dat een mooie gedachte en symboliek. Dat hart heb ik besteld bij Open Your Heart Studio

Al enige weken heb ik het in huis. Ik heb hem uitgepakt en bekeken. Het is een mooi hart, gaaf en heel. Na het bekeken te hebben heb ik het terug gedaan in de doos. De tijd is er nog niet om er mee aan de slag te gaan. Maar wanneer is die tijd dan wel? Mijn hart verteld het mij vanzelf wel.

De dag brak aan dat ik de vaststellingsovereenkomst ging tekenen, daarmee wordt het contract wat ik had met Hobbithoeve beëindigd. Jaren heb ik hard gewerkt, met veel plezier heb ik voor de kinderen, de schatten van anderen, gezorgd. Twee dagen erna ga ik een wandeling maken met twee collega’s. Dit moment voelt voor mij als het goede moment om het keramieken hart te breken. Een moment van aan de ene kant een gebroken hart om alles, maar aan de andere kant ook weer een stap op de nieuwe afslag die mijn leven genomen heeft. 

Het proces van het hele hart te zien, te breken , gebroken te zien en een stukje te lijmen is bijzonder om te ervaren. Kan dat niet zo goed omschrijven. Alle emoties van de afgelopen jaren tot heden komen langs.

In de afgelopen weken wist ik ook welk stukje ik als eerste wilde gaan lijmen. Dat heb ik ook gedaan. Ik zag dat ik onbewust de onderkant van het hart gelijmd heb.  En met dat ik dat zag, welke onderwerpen ik die basis had gegeven ervaarde ik dat dat mijn basis is. 
De afgelopen jaren zijn niet voor niets geweest. Het is de basis van waar ik op verder ga. De toekomst in. Die onbekend is. Het hart is nog lang niet compleet. Dat hoeft ook niet. De basis is er en mijn hart zal zelf aan mij vertellen wanneer het tijd is om het volgende stukje te plakken. 

Met twee van mijn collega’s heb ik een mini wandeling gemaakt en hebben we thee gedronken in de regen met veel koekjes. 
Het moment was er naar om een stukje hart te lijmen. Het stukje van het verlies van collega’s en werk. Het was een bijzonder moment. 

Helend.

Wanneer ik nu terug kijk naar de afgelopen jaren waarin ik langzaam het contact met mijn werk en de collega’s verloor kan ik dat doen zonder nare gevoelens. Ook wanneer ik er langs fiets is het oké. 
Het is bijzonder hoe dat proces is gegaan. Het lijmen van het hart speelt daarin een grote rol. Het zet mij voor keuzes en nadenken over het proces waar ik in zit.

Afgelopen jaren nam dit proces naar mijn gevoel een heel grote plaats in. Het verlies van mijn werk en collega’s. Hoe dat gegaan is. Maar als ik moet kiezen tussen een groot deel van het hart of een klein deel..is het verlies van werk en collega’s toch het kleine deeltje. 
Op dat moment voelde het groot, maar uiteindelijk is het een van de kleinere processen in mijn leven. Werk is niet de grondslag van mijn bestaan. Dat is mijn persoon, mijn gezondheid en mijn gezin. Met dat ik er voor kies dat het verlies van werk niet mijn hele leven hoeft te bepalen is dat bevrijdend voor mij. 
Ten diepste is het verlies van mijn gezondheid 1 van de grootste verliezen, dat krijgt een groot stuk. 
Wie weet waar ik terecht kom, welk nieuw werk ik misschien tegen mag komen wat beter past. Of wie weet kan ik ooit weer een paar uurtjes op de Bso werken. 


“LOVE is the WHOLE thing, we are only PIECES”

#RUMI#


“There’s a CRACK in everything, That’s how the LIGHT gets in”

#LEONARD COHEN#


“The wound is where the LIGHT enters you”

#RUMI#

Een heel proces en mooi om te doen en te zien. 
Ik raap mijn gebroken hart weer bij elkaar. Alles op zijn eigen tijd. Mijn hart verteld mij wanneer die eigen tijd is.

❤️‍🩹Angelique

Dank voor het lezen, geniet van elke dag, hou van elkaar .

🍀🌸

“Hoi, ik ben Angelique. Ik ben niet mijn neurologische beperking maar het is een deel van mij”




Reacties

Populaire posts van deze blog

Deel 1: Hoi, ik ben Angelique. Hoe mijn leven veranderde in de nacht van 29-06-2021 op 30-06-2021

Deel 2: “mijn leven zal niet meer worden wat het was”

Deel 40: SPIJT